HomeNieuwsEenvoudige reisplanner voor NS ontwikkeld

Eenvoudige reisplanner voor NS ontwikkeld Bij de Treinplanner hoef je nog maar één zoekveld in te vullen

UT-onderzoeker Kien Tjin-Kam-Jet heeft, onder de noemer Treinplanner, een reisplanner voor de NS ontwikkeld waarmee je nog maar één zoekveld hoeft in te vullen. Als je in het zoekveld bijvoorbeeld invult ‘overmorgen om 11 uur van Enschede naar Utrecht’ geeft de treinplanner de juiste treintijden. Het systeem kan eenvoudig geschikt gemaakt worden om ook andere databases, zoals die van bookingsites of webwinkels, te doorzoeken.

Als je nu de reisplanner van de NS gebruikt moet je meerdere zoekvelden invullen (onder andere aankomst- en vertrekstation, vertrek- of aankomsttijd en datum). Dat kan voortaan eenvoudiger. Kien Tjin-Kam-Jet van de Universiteit Twente heeft de Treinplanner ontwikkeld, een reisplanner waarmee je voortaan nog maar één zoekveld hoeft in te vullen. Je kunt bijvoorbeeld de zoekactie 'overmorgen om 11 uur van Enschede naar Utrecht' invullen. De software die Tjin-Kam-Jet ontwikkelde, deelt de zoekopdracht op in stukjes en vult deze automatisch in het juiste zoekveld op de NS site in. De software vertaalt bijvoorbeeld de term 'overmorgen' naar de daadwerkelijke datum en plaatst deze in het juiste veld.

De ontwikkelde applicatie maakt onderdeel uit van een breder promotieonderzoek naar de vraag hoe je databases eenvoudiger doorzoekbaar kunt maken (searching the deep web). In zijn onderzoek kijkt Tjin-Kam-Jet niet alleen naar de technische haalbaarheid van dergelijke systemen, maar ook hoe gebruikers ze gebruiken en/of willen gebruiken. Tjin-Kam-Jet onderzoekt daarom ook de zoekopdrachten die zijn systeem moet verwerken en kijkt naar de gebruikservaringen. Zo is er een enquête aan de site gekoppeld die gebruikers in kunnen vullen.

Het systeem dat de onderzoeker ontwikkelde kan relatief eenvoudig geschikt gemaakt worden om ook andere databases te doorzoeken. Bijvoorbeeld die van andere reisplanners, bookingsites of webwinkels.

Tjin-Kam-Jet voert zijn promotieonderzoek uit bij de Database Group van het onderzoeksinstituut CTIT en de faculteit Elektrotechniek Wiskunde en Informatica. Zijn onderzoek wordt financieel mede mogelijk gemaakt door NWO.

Noot voor de pers
De Treinplanner is te vinden op http://treinplanner.info. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met wetenschapsvoorlichter Joost Bruysters (053 489 2773 / 06 1048 8228).