Velsen, Dr. Lex van

Contact:

Website: www.lexvanvelsen.nl

E-mail: l.s.vanvelsen@utwente.nl

Address: Cubicus, room C 145

Drienerlolaan 5

Postbus 217

7500 AE Enschede

Telephone: +31-53-4892416

Work information:

Lex van Velsen is a PhD student at the department of Technical and Professional Communication. His research focuses on user-centered design and evaluation of personalized systems. In the last years, he has worked on the user-centered design and evaluation of several personalized systems (e.g., an internet search engine and an e-Service for the application for social aid) and a literature review on the ways in which personalized systems have been evaluated in the past. Furthermore, he has looked at the applicability of traditional usability engineering methods for the design of personalized systems.

Expertise:

·

User-centered design

·

Evaluation of personalized systems

·

e-Service

Research projects:

Actual research projects of Lex are the Centre for e-governmental studies and the B dossier (www.bdossier.nl ).

Courses:

No courses

Recent publications:

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het B-dossier door uitvoerende medewerkers. Raamwerk van acceptatiefactoren. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het klantvolgsysteem door klantregisseurs van de Toonkamer Amsterdam Zuidoost. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Opzet kwalitatief acceptatieonderzoek medewerkers– Een onderzoeksopzet voor het kwalitatief meten van acceptatie van het B-dossier door uitvoerende medewerkers. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het klantvolgsysteem door klantregisseurs van de Toonkamer Gouda. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het klantvolgsysteem door klantregisseurs van de Toonkamers Amsterdam Zuidoost en Gouda – Een vergelijkende analyse met discussie. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Requirements voor een WMO-portal – vooronderzoek bij dienstverleners. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Opzet kwalitatief acceptatieonderzoek medewerkers– Een onderzoeksopzet voor het kwalitatief meten van acceptatie van het B-dossier door uitvoerende medewerkers. Enschede: Telematica Instituut.

Paramythis, A., König, F., Schwendtner, C., & van Velsen, L. (2008). Using thematic ontologies for user– and group-based adaptive personalization in web searching. Paper presented at Adaptive Multimedia Retrieval, Berlin, Germany.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Acceptatie en waardering van de website van ‘Mensen aan het Werk’ door werkzoekenden in Amsterdam Zuidoost. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Acceptatie en waardering van de website van ‘Werk Werkt’ door werkzoekenden in Gouda. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L.S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Acceptatie en waardering van een persoonlijk en digitaal reïntegratie dossier door werkzoekenden. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L.S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Requirements voor een WMO-portal – vooronderzoek bij gebruikers. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & Ter Hedde, M. J. (2007). Supporting e-service clients with personalized narratives. Poster presented at the IEEE Professional Communication Conference, Seattle, USA.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., ter Hedde, M. J., & Derks, W. (2008). Engineering user requirements for e-government services: A Dutch case study. In M. A. Wimmer, H. J. Scholl & E. Ferro (Eds.), Electronic Government 2008, LNCS 5184, (pp. 243-254). Heidelberg: Springer.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & Klaassen, R. F. (2006). User-centered evaluation of adaptive and adaptable systems. Paper presented at the fifth workshop on User-Centred Design and Evaluation of Adaptive Systems. June 20th, Dublin, Ireland

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & Klaassen, R. F. (2007). Testing the usability of a personalized system: comparing the use of interviews, questionnaires and thinking-aloud. Paper presented at the IEEE Professional Communication Conference, Seattle, USA.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., Klaassen, R., & Steehouder, M. (2008). User-centered evaluation of adaptive and adaptable systems: a literature review. The Knowledge Engineering Review, 23(3), 261-281.

van Velsen, L. S., Huijs, C., & van der Geest, T. (in print). Eliciting user input for requirements on personalization: The case of a Dutch ERP system. To appear in the International Journal of Enterprise Information Systems.

van Velsen, L. S., & Melenhorst, M. (2008). User motives for tagging video content. Paper presented at the Adaptation for the Social Web workshop, Hannover, Germany.

van Velsen, L. S., Steehouder, M. F., & De Jong, M. D. T. (2007). Evaluation of user support. Factors that affect user satisfaction with helpdesks and helplines. IEEE Transactions on Professional Communication, 50(3), 219-213.